Lenkkeilijä, huolehdi jaloistasi!

Syksy on lenkkeilyn kulta-aikaa. Ulkona liikkuminen tekee hyvää niin keholle kuin mielellekin, mutta tuo samalla omat haasteensa jalkojen hyvinvoinnille.

Kesän jälkeen moni palaa takaisin arkisiin rutiineihinsa ja aloittaa säännöllisen lenkkeilyn. Aktiiviliikkujan kannattaa suunnata huomiota jalkoihinsa, sillä runsas liikunta voi aiheuttaa vaivoja erityisesti kovaan rasitukseen tottumattomille jaloille. Vinkeillämme vältät lenkkeilijän tavalliset sudenkuopat ja nautit liikunnasta ilman jalkaongelmia!

Hyvät kengät kaiken A ja O

Oikeanlaiset jalkineet ovat lenkkeilijän tärkein varuste. Vääränkokoiset tai -malliset lenkkikengät tekevät liikkumisesta epämiellyttävää ja voivat aiheuttaa vammoja, hiertymiä ja rakkoja.

Kenkien valintaan vaikuttaa muun muassa, tekeekö lenkit kävellen vai juosten ja millainen on oma luonnollinen askellus. Myös lenkkimaastolla on väliä: kovalle asvaltille kannattaa valita hyvin vaimennettu malli, pehmeämmälle alustalle riittää kevyempi jalkine. Valikoimaa riittää nykypäivänä joka lähtöön, ja eri vaihtoehtojen runsaus voi saada pään pyörälle. Sopivien kenkien valinnassa kannattaakin pyytää apua jalkojenhoidon ammattilaiselta tai urheiluvälineliikkeen henkilökunnalta.

Kenkäostoksille on hyvä suunnata iltapäivällä, kun jalat ovat vähän turvonneet. Näin vältyt ostamasta vahingossa liian pieniä kenkiä. Muista myös, että kenkien istuvuus on erittäin yksilöllistä, eikä ostopäätöstä kannata tehdä ystävän suosituksen perusteella. Itselle sopivan mallin löytää vain kokeilemalla.

Suojattu rakko ei estä liikkumista

Rakot ovat tuttu vaiva paljon liikkuville. Istuvat kengät ehkäisevät jalkoihin kohdistuvaa rasitusta parhaiten, mutta huomiota kannattaa kiinnittää myös kenkien oikeaan nauhoitukseen. Lisäksi uudet kengät – hyvätkin sellaiset – voivat aluksi hangata. Ongelmasta pääsee yleensä eroon, kun jalkine on muotoutunut käytössä omaan jalkaan sopivaksi.

Lenkkeilyharrastusta ei tarvitse rakkojen takia laittaa tauolle, vaan suojata hankauksesta kärsivät kohdat esimerkiksi geelisuojilla. Kiinnitä geelisuoja joustoteipillä hankauksesta kärsivän kohdan päälle tai liimaa se suoraan lenkkikenkään. Monet ovat saaneet apua myös huoparenkaista, jotka keventävät puristusta ja suojaavat hankaukselle altistuvaa kohtaa ihossa.
Ohut geeliarkki Iloiset Varpaat - Joustoteippi 5 cm x 80 cm Huoparengas iso pyöreä 50 kpl

Lenkkeile kuivin jaloin

Jalkojen hikoilu on kehon luonnollinen reaktio, mutta liika kosteus kengissä ei ole hyväksi. Nihkeä iho lisää muun muassa hiertymien riskiä.

Lenkkikenkiin kannattaa aina pukea tekokuitusukat puuvillaisten sijaan. Tekokuitumateriaali siirtää kosteuden pois iholta ja pitää jalat kuivina. Hikoilun torjumiseen voi kokeilla myös desinfioivaa talkkia, joka poistaa kosteutta varpaiden väleistä. Iloisten Varpaiden talkki sisältää myös sinkkiä, joka auttaa haavojen paranemisessa.  
Iloiset Varpaat -talkki 100 g